Når betoning av ord endrer utsagnets mening

Innlegget Hvorfor snakker de så rart i fjor sommer handlet om det jeg synes er merkelig betoning av ord blant folk som snakker i radio. Ofte er det verbet i setningen som får ekstra trykk, og da blir betydningen for meg mer konkret enn om man hadde valgt å betone f. eks. adverbet. Så når Torkild Jemterud sier:

ser jeg for meg gutter som blir skadet , men blir beroliget av slutten:

Til orientering for de få av bloggens lesere som ikke behersker grammatikk: verbet er faller, adverbet er ut.

Samme type betoning gjør at jeg hører Marianne Rustad Carlsen fortelle i et nyhetsinnslag på NRK Dagsrevyen nylig  at arkitektfirmaet Snøhetta befinner seg nær Den norske opera i Bjørvika (kontorene ligger på Akershuskaia) og at Peer Gynt på Gålå skal spilles på en tid hvor Gålåvannet er islagt.

For meg er det forskjell på å “stå bak” noe og å “stå bak” noe. Det første er konkret, det siste abstrakt. På samme måte med “smelte sammen med” og “smelte sammen med” .

Lenge trodde jeg at dette var en uttrykksmåte som kom av at nyheter leses fra et manuskript som ikke nødvendigvis er skrevet av oppleseren. Men fenomenet brer om seg, jeg tror f. eks. ikke at Torkel Jemterud ovenfor leser fra manus. Og i Språkteigen har programleder Torunn Myhre sin egen vri. I sommer og sist søndag har programmet sendt opptak fra et arrangement som Språkrådet og Nasjonalbiblioteket står bak (med betoning på bak!), og som sist søndag ble presentert slik:

Språkteigen sendes på NRK P2, og lytterne der er kanskje litt mer velorienterte enn gjennomsnittet. Men jeg tror mange hører Myhre si “høtt sadu” (to ord) og at det tar litt tid før de skjønner meningen. På bokmål blir det “hva sa du”, og å betone det annerledes enn med trykk på sa, blir rart.

De to betoningsfenomenene jeg har beskrevet, kan jo være noe for Språkteigen å se nærmere på (med trykk på nærmere).

Jeg avslutter med en sportsmelding lest av Marianne Kvamme Amengual, der jeg lurer på om hun antyder noe om fyll i tennissporten:

(Innlegget ble påbegynt 05.12.2018 og fullført 06.12.2018)
___________________________________________________________________________

Share
Del dette innlegget med andre på Facebook, Twitter, e-post o.l.
Følg denne bloggen

Kommenter dette innlegget

Til innholdsliste for denne utgaven

.

Knappen “Publiser kommentar” sender kommentaren til Torgeir, som leser den og eventuelt legger den ut her.
Husk å svare på regnestykket før du klikker på publiser-knappen!
For å stoppe eventuelle automatiske reklamehenvendelser, legger WordPress inn en sperre med et regnestykke som skal besvares med et tall. Forhåpentlig er ikke det engelske regnestykket for vanskelig! Har du problemer, så bruk e-post: ttt(krøllalfa)skoletjenesten.no