Personer som ikke er “A4”

Omtrent da jeg begynte på skolen, fikk mor leddgikt. Det begynte i fingerleddene, utviklet seg etter hvert i flere ledd, og gjorde henne etter hvert avhengig av rullestol. Jeg kan ikke huske at hun noen gang klaget over sin skjebne. Derimot kan jeg huske en lege som ga uttrykk for stor begeistring over hvordan mor, med stive knær, brukte en litt ukonvensjonell metode for å sette seg i en lenestol.

I Dagsavisen for et par uker siden sto et innlegg av en av mors skjebne- og åndsfrender, Ida Hauge Dignes. Hun er omtalt her i bloggen tidligere (Hvorfor skal noen påføres et unødvendig handikap?), og skriver denne gangen i Dagsavisen-innlegget Vi kommer – vær forberedt! om en bytur sammen med søsteren sin. Temaet er egentlig universell utforming (det å utforme samfunnet slik at så mange som mulig kan delta aktivt uavhengig av funksjonsevne), og hun har en herlig offensiv innfallsvinkel.

Samme dag sto også et innlegg i Dagsavisen av Ragnhild Iveranna Hogstad Jordahl. Hun er autist, og  hennes tema er at det folk vet om autisme, er sterotypier som i filmen Rain Man. Hun avslutter innlegget slik: “Lytt til autistiske stemmer. De finnes! Og de finnes på ordentlig, som ekte mennesker, ikke som endimensjonale figurer som er ment for underholdning.”

De to jeg har nevnt ovenfor, er ikke utformet i standardformat. Det er heller ikke Max Øystå Lloyd, som var utgangspunkt for innlegget En skole for alle? her i bloggen, der jeg bl. a. skrev: “I teksten ovenfor har jeg bevisst skrevet “skole som ikke passer for elevene” – ikke det motsatte.” Det som ligger implisitt i innleggene fra Ida Hauge Dignes og Ragnhild Iveranna Hogstad Jordahl er at de ønsker “et samfunn som passer for alle”. Den fysiske utformingen er én side av dette, og trolig den enkleste, holdninger er vanskeligere å gjøre noe med. Konstruktiv kritikk som i de to Dagsavisen-innleggene bidrar forhåpentligvis til dette, på samme måte som det at mor var ufør, ga meg viktige erfaringer.

(Innlegget ble påbegynt 05.09.2018 og fullført 05.09.2018)
___________________________________________________________________________

Share
Del dette innlegget med andre på Facebook, Twitter, e-post o.l.
Bli følger av denne bloggen – se øverst i spalten til venstre

Kommenter dette innlegget

Til innholdsliste for denne utgaven

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Knappen “Publiser kommentar” sender kommentaren til Torgeir, som leser den og eventuelt legger den ut her.
Husk å svare på regnestykket før du klikker på publiser-knappen!
For å stoppe eventuelle automatiske reklamehenvendelser, legger WordPress inn en sperre med et regnestykke som skal besvares med et tall. Forhåpentlig er ikke det engelske regnestykket for vanskelig! Har du problemer, så bruk e-post: ttt(krøllalfa)skoletjenesten.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

five − two =