Navneskikk til sjøs

I dag er det 100 år siden D/S KRISTIANIAFJORD  grunnstøtte ved Cape Race underveis fra New York til Norge. Alle om bord – 868 passasjerer pluss mannskapet – ble reddet. Det var også håp om å redde skipet, men etter to uker ble det ødelagt i en storm.

D/S KRISTIANIAFJORD grunnstøtte ved Cape Cod på Newfoundland 15. juli 1917.

KRISTIANIAFJORD og søsterskipet BERGENSFJORD var de to første skipene som ble bygd for Den norske Amerikalinje (NAL), og rederiet overtok dem i 1913. Dermed hadde Norge endelig fått sitt eget rederi med rute til USA. NAL med de to nye atlanterhavsdamperne markerte på mange måter slutten på nasjonsbyggingen som hadde begynt ved unionsoppløsningen i 1905.

NALs tredje skip, STAVANGERFJORD, ble sjøsatt i mai 1917, men kom ikke til Norge før i 1918 p.g.a. 1. verdenskrig. Og det var kanskje  krigen og de økonomiske krisetidene – først i Norge og senere i hele verden – som gjorde at det ikke ble bygd noen erstatning for KRISTIANIAFJORD før i 1938. Da oppsto selvsagt spørsmålet: Hva skal det nye skipet hete? Etter gammel tradisjon betyr det ulykke å gi et skip navn etter et annet skip som har forlist eller brent. Men ettersom hovedstaden Kristiania hadde skiftet navn til Oslo i 1925, var vel ikke OSLOFJORD som navn på det nye skipet noen oppkalling?

Bare to år etter at OSLOFJORD var satt i trafikk mellom Norge og USA, ble Norge okkupert av Hitler-Tyskland. Dermed var skipet plutselig blitt ett av de tusen skipene i det norske statsrederiet Nortraship, rekvirert av regjeringen for å bistå i krigføringen mot Hitler-Tyskland. I tjeneste som troppetransportskip gikk OSLOFJORD allerede 1. desember 1940 på en mine utenfor munningen av elva Tyne i England. Skipet ble skadet, og fikk ikke seile opp Tyne fordi man var redd for at det kunne synke og sperre innseilingen til Newcastle. Derfor ble det satt på grunn utenfor Tyne. Mens man gjorde forberedelser til å få skipet reparert, ble det ødelagt av en storm – som sin forgjenger og nesten navnesøster, KRISTIANIAFJORD. Det ligger kanskje kunnskaper vi ikke kjenner i dag, bak regelen om ikke å kalle opp etter skip som har forlist eller brent?

I hvert fall tas denne navneskikken alvorlig av rederier som er  langt mindre enn NAL. Oslofergene seiler med små passasjerferger mellom Rådhusplassen (tidligere Vippetangen) og øyene utenfor Oslo. Rederiet skulle sette en ny ferge i drift i 1988, og den var døpt OSLO V (alle rederiets ferger heter OSLO med et etterfølgende nummer). Så ble det brann ved verftet i Risør, og den nydøpte fergen gikk med i brannen. Forsikringen gjorde at man raskt kunne bygge en erstatning, som ikke fikk navnet OSLO V, men OSLO XI. Og da OSLO VI i 1989 kolliderte med et tysk lasteskip og sank, fikk erstatteren navnet OSLO XIII. For riktignok betyr det ulykke hvis et skip sjøsettes eller drar til sjøs den 13. i måneden, men ingenting i navneskikken til sjøs sier at tallet tretten i et skipsnavn betyr ulykke!
___________________________________________________________________________

Share
Del dette innlegget med andre på Facebook, Twitter, e-post o.l.
Bli følger av denne bloggen – se øverst i spalten til venstre

Kommenter dette innlegget

Til innholdsliste for denne utgaven

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Knappen “Publiser kommentar” sender kommentaren til Torgeir, som leser den og eventelt legger den ut her.
For å stoppe eventuelle automatiske reklamehenvendelser, legger WordPress inn en sperre med et regnestykke som skal besvares med et tall. Forhåpentlig er ikke det engelske regnestykket for vanskelig!

Share