Keiserens nye visuelle utforming

Det visuelle er åpenbart det som teller for tiden. Denne uken hørte jeg en av Sandvikas store eiendomsbesittere si på et møte som svar til en kritiker: Jeg ser hva du sier (vedkommende var forøvrig ikke i stand til å bruke en mikrofon slik at publikum kunne “se” hva han selv sa). Dette som en innledning til noen tanker om den visuelle utformingen av A-magasinet, Aftenpostens fredagsbilag. Med min sterke ansvarsfølelse for medienes økonomi abonnerer jeg “full pakke” på Aftenposten – hverdagsaviser, søndagsavis og A-magasinet – enda magasinets kryssord er omtrent det eneste jeg interesserer meg for der. Derfor ligger jeg et års tid på etterskudd, blar meg av og til gjennom noen uker og skjærer ut kryssordoppgaven (formgiverne har ikke skjønt at den burde stå over midtsidene slik at den kan rives ut).

Det som slår meg når jeg skumleser A-magasinet for å se om det er noe annet interessant enn kryssord der, er hvordan det sløses med plass på en måte jeg synes er  unødvendig. Dette er selvsagt urettferdig overfor de som legger flid i å gi magasinet en smakfull visuell utforming, men jeg hører åpenbart ikke til målgruppen for det arbeidet. Illustrasjonen nedenfor viser alle de 41 sideoppslagene i A-magasinet 13/2017 (de er ikke lesbare, men plassbruken, ikke teksten, er poenget):

A-magasinet 13/2017: Alle sidene (unntatt for- og bakside) slik leseren får dem.

Neste illustrasjon (nedenfor) viser de samme sidene, men med “sladder” i to farger. Annonsesidene er sladdet med rødt, og utgjør ca. 25 prosent av hele magasinet. Det er greit nok, ettersom det er med på å redusere den prisen jeg betaler for magasinet, og noen av annonsene inneholder også interessant informasjon. Men bortimot 40 prosent av trykkflaten er brukt til fotografier (sladdet med blått nedenfor) gjerne over én eller to sider eller ganske store. Jeg synes ikke informasjonsverdien gjør dem fortjent til så stor plass. Tre eksempler er side 12-13side 20-21,  og side 50-51.

A-magasinet 13/2017. Annonser sladdet med rødt. Store bilder sladdet med blått.

Uten annonser og med omtrent halvparten så stor plass for bilder som opprinnelig, ville sidetallet bli halvert, slik den nederste illustrasjonen viser. Det som da blir igjen, er teksten, som vel er det viktigste innholdet i et magasin. Det burde jo være av interesse for en avis som så vidt jeg vet støtter arbeidet mot global oppvarming.  Bevaring av skog er et tiltak i det arbeidet, og det går nok med noen trær hver gang A-magasinet produseres.

En språk(nerd)lig fotnote til dette innlegget: I kladden sto det layout og designer. Det er erstattet med visuell utforming og formgiver, ord som er mer presise, kanskje litt tyngre – men norske!

(Innlegget ble påbegynt 07.11.2018 og fullført 07.11.2018)
___________________________________________________________________________

Share
Del dette innlegget med andre på Facebook, Twitter, e-post o.l.
Bli følger av denne bloggen – se øverst i spalten til venstre

Kommenter dette innlegget

Til innholdsliste for denne utgaven

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Knappen “Publiser kommentar” sender kommentaren til Torgeir, som leser den og eventuelt legger den ut her.
Husk å svare på regnestykket før du klikker på publiser-knappen!
For å stoppe eventuelle automatiske reklamehenvendelser, legger WordPress inn en sperre med et regnestykke som skal besvares med et tall. Forhåpentlig er ikke det engelske regnestykket for vanskelig! Har du problemer, så bruk e-post: ttt(krøllalfa)skoletjenesten.no