De bilabiale komponistene er best


Bilabiale komponister: Bach, Beethoven, Brahms, Mozart.

De bilabiale språklydene (lyder som uttales ved at begge leppene sluttes sammen) er B, M og P. For komponister holder jeg meg naturlig nok til de stemte (ustemte komponister klinger dårlig), altså B og M,  De viktigste (etter min smak) komponistene er avbildet ovenfor.

Denne uken er det 250 år siden Ludwig van Beethoven ble født. Mine kilder oppgir ingen fødselsdag, men han ble i hvert fall døpt 17. desember 1770, og på den tiden var det vanlig, tror jeg, å døpe et barn rett etter fødselen. Hadde lille Ludwigs foreldre visst hvor berømt han skulle bli, ville de nok ha sørget for også å registrere fødselsdagen.

«Alle» som har lært å spille piano, har spilt Beethovens «Til Elise». Ingen vet vel hvem Elise var; hennes egentlige navn var kanskje Therese, og det sies at hun var så mye yngre enn  Beethoven at det var upassende med noe forhold mellom dem. Ellers var visst Beethoven nokså opprørsk, og han ville kanskje moret seg over denne alternative versjonen av «Til Elise». «Måneskinnssonaten» er et annet av Beethovens kjente klaververker. Måneskinnet begrenser seg til første sats; sistesatsen skrev jeg om i Janoska-ensembelet: klassisk musikk med improvisasjoner for et halvt år siden.

Svært mange tenker nok på «Skjebnesymfonien» når Beethoven nevnes. «A Fifth of Beethoven er Walter Murphys disco-versjon. Der har han brukt hovedmotivet fra første sats. Det er mest kjent («slik banker skjebnen på døren»), men å nøye seg med det, blir som å lese bare første kapittel i en kriminalroman. Det mest spennende partiet i Beethovens 5. symfoni er overgangen fra tredje til fjerde sats (ingen stans mellom satsene). Etter at strykere og treblåsere (særlig en tverrfløyte) nærmest har hvisket bankemotivet seg imellom, ligger pauken med en illevarslende pianissimo-dunking i 42 takter, før en voldsom crescendo i hele orkesteret ender i en triumferende fanfare i C-dur (tonearten skifter fra moll til dur). Bankemotivet overdøves, blir etter hvert underordnet og forsvinner helt i de siste akkordene.

På opptaket ovenfor har dessverre et tonedøvt/umusikalsk forslag fra YouTube kommet  med rett etter overgangen til fjerde sats.

For meg er dette «handlingen» i symfonien. «Tvers gjennom kamp til seier» har jeg hørt som en beskrivelse som jeg synes passer.

BBCs musikk-radiokanal har hatt mange program om Beethoven i anledning jubileumsåret. Flere av innslagene i serien Beethoven unleashed kan fortsatt høres på nettradio, bl. a. nesten én time om symfoni nr. 5 – «Skjebnesymfonien».

(Innlegget ble påbegynt 14.12.2020 og fullført 16.12.2020)
___________________________________________________________________________

Share
Del dette innlegget med andre på Facebook, Twitter, e-post o.l.
Følg denne bloggen

Kommenter dette innlegget

Til innholdsliste for denne utgaven

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Knappen “Publiser kommentar” sender kommentaren til Torgeir, som leser den og eventuelt legger den ut her.
Husk å svare på regnestykket før du klikker på publiser-knappen!
For å stoppe eventuelle automatiske reklamehenvendelser, legger WordPress inn en sperre med et regnestykke som skal besvares med et tall. Forhåpentlig er ikke det engelske regnestykket for vanskelig! Har du problemer, så bruk e-post: ttt(krøllalfa)skoletjenesten.no