Bli ikke kunde hos NextGenTel!

I dag er den femte dagen vi her på bruket er uten internett. Forbindelsen ble effektivt kuttet av en gravemaskin som både ødela et luftspenn og gravde over en ledning i bakken. Alle tre internett-abonnementer på eiendommen er hos NextGenTel, og det er meg som har hatt kontakten med deres kunde-“service”. Når man ringer dit, får man – etter å ha trykket for diverse valg og hørt noe grøt som visstnok skal være pausemusikk – denne meldingen:

Men meldingen er ikke viktigere enn at det gikk to dager før noen dukket opp for å reparere feilen. Han som kom, skulle reparere luftspennet, som naboen hadde meldt fra om. Min melding om at kabelen trolig var gravd over, hadde han ikke fått. Og siden det var onsdag før Skjærtorsdag da også denne feilen ble bekreftet, og de som gravde hadde fylt igjen grøften, kunne bruddet tidligst repareres i dag. I skrivende stund har jeg nettopp, etter én times venting på at kunde-“service” skulle ringe tilbake, fått vite at feilen blir rettet mandag! Denne bloggen er avhengig av internettforbindelse for å komme ut, men jeg har gjort som Fædrelandsvennen i 1972 og har flyttet produksjonen midlertidig.

Det er først når man mister internett-forbindelsen at man oppdager hvor selvsagt dette verktøyet har blitt. Når men ringer NextGenTels kunde-“service” for å melde fra om at man er uten internett, får man bl. a. denne beskjeden:

Det litt morsomme i dette utsagnet ble neppe oppfattet av den her på bruket som har eksamensinnlevering over internett denne uken. Og bortfallet av internett fører til endring av hverdagsrutiner. Selv er jeg vant til å se NRK på nett-TV når det passer meg. Til erstatning må jeg nå bruke RiksTV (jeg har fått liv i et TV-apparat og en mottaker), men må se programmene når de sendes, og har ikke tilgang til tidligere sendte programmer. Nettradioen virker ikke, og reserveløsningen er DAB-radioen jeg bruker i bilen, så i bilen har jeg nå bare FM. Banktjenester får jeg ikke utført, og hvis noen har kontaktet meg på e-post, får jeg kanskje vite det mandag.

Det ante meg allerede onsdag at vi kan bli uten nett-tilknytning til ut i neste uke. Jeg spurte derfor NextGenTels kunde-“service” hva de kunne tilby som en midlertidig, trådløs, erstatning, og fikk dette svaret:

NextGenTel har ikke eget linjenett, men leier linjekapasitet hos Telenor. Men mitt kundeforhold er til NextGenTel, og jeg forventer faktisk av min nettleverandør at de skaffer meg nettforbindelse. Det er Telia som eier NextGenTel, og når kundekonsulenten nevner at de tilbyr mobilnett, burde det være en enkel sak å tilby en slik løsning når et linjebrudd varer flere dager. Eventuelle ekstrautgifter i denne saken kan utvilsomt kreves dekket av de som står bak skaden.

Etter at feilen oppsto mandag, har jeg brukt to og en halv time på kunde-“service”. De ringer tilbake, men i ventetiden på 15-20 minutter (og 55 minutter i dag) får jeg ikke gjort stort annet enn å vente. Informasjon er åpenbart noe den såkalte servicen er ukjent med. Da jeg meldte feilen, ba jeg om en tilbakemelding på SMS, og fikk denne mandag kl. 11.02:
____“Hei, viser til inn meldt feil på din bredbåndsforbindelse. Feil ____forventes løst innen to arbeidsdager. Bredbåndsruter må være ____tilkoblet og påslått, og du må være tilgjengelig på telefon. Mvh ____NextGentel” (skrivefeilen er ikke min – firmaet heter ____NextGenTel).
Det er eneste informasjon NextGenTel har sendt, og de må jo ha mitt telefonnummer når de krever at jeg skal være tilgjengelig på telefon.

Konklusjonen på dette er at når en internettleverandør viser seg så lite kundevennlig som NextGenTel, er det all grunn til å se seg om etter en annen. Og så kan jeg jo avslutte i NextGenTel-stil:
Takk for at du leste dette, din oppmerksomhet er viktig for meg!
Men jeg mener det.

Fra mandag til onsdag var jeg vært i kontakt med NextGenTel fem ganger. Det tok tilsammen omtrent to og en halv time. I tillegg kommer dagens samtale, der jeg ventet bortimot en time på at NextGenTel ringte tilbake.

(Innlegget ble påbegynt 10.05.2018 og fullført 11.05.2018)

Se også:
Tilbakeblikk (18.05.2018)
Tilbakeblikk (25.05.2018)
Tilbakeblikk (01.06.2018)
Tilbakeblikk (22.06.2018)

___________________________________________________________________________

Share
Del dette innlegget med andre på Facebook, Twitter, e-post o.l.
Bli følger av denne bloggen – se øverst i spalten til venstre

Kommenter dette innlegget

Til innholdsliste for denne utgaven

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Knappen “Publiser kommentar” sender kommentaren til Torgeir, som leser den og eventuelt legger den ut her.
Husk å svare på regnestykket før du klikker på publiser-knappen!
For å stoppe eventuelle automatiske reklamehenvendelser, legger WordPress inn en sperre med et regnestykke som skal besvares med et tall. Forhåpentlig er ikke det engelske regnestykket for vanskelig! Har du problemer, så bruk e-post: ttt(krøllalfa)skoletjenesten.no

Share