Dagens dato er «fødselsdag» for tre fenomener som mange mener har fått større utbredelse enn ønskelig:
– islamsk tidsregning (Muhammeds flukt fra Mekka til Medina i 622).
– parkometeret (tatt i bruk i 1935).
– atombomben (første prøvesprengning i 1945).
At islam har sin egen tidsregning, har jeg visst siden jeg gikk på folkeskolen. Men det er først i den senere tid at deler av den islamske tidsregningen har blitt noe jeg er bevisst på. Som nordmenn flest vet jeg (riktigere: får jeg vite) når muslimene har sin fastemåned ramadan. Det står mer om «fremmede» kalendere i Nytt år – eller … fra januar i fjor.
Parkometeret var i full vigør da jeg tok førerkortet, men ser nå ut til å ha forsvunnet helt fra gatebildet. Men ideen var sådd, og private firmaer har fulgt opp de kommunale parkeringsvaktene med skremmende suksess – økonomisk. Hensikten med parkometeret var vel i utgangspunktet å skape sirkulasjon i parkeringen, slik at alle før eller siden kunne finne en plass. Nå har også det offentlige overtatt ideen om at dette er en inntektskilde, og offentlige etater viser seg å være minst like grådige på fortjeneste som de private parkeringsfirmaene.
Atombomben har også vært i «full vigør», men det er heldigvis 76 år siden. Men som for parkometeret: ideen, dvs. kunnskapen, er der, og man skal ikke føle seg for trygg.
De tre fenomenene ser for meg ut til å ha bare én ting felles: tallet 16 (dagens dato). En passende musikalsk avrunding kan derfor være Sixteen tons i en utgave nesten uten instrumenter, men med særpreget stemmebruk:
(Innlegget ble påbegynt 14.07.2021 og fullført 14.07.2021)
___________________________________________________________________________
Del dette innlegget med andre på Facebook, Twitter, e-post o.l. |
Følg denne bloggen |
Til innholdsliste for denne utgaven
Knappen “Publiser kommentar” sender kommentaren til Torgeir, som leser den og eventuelt legger den ut her.
Husk å svare på regnestykket før du klikker på publiser-knappen!
For å stoppe eventuelle automatiske reklamehenvendelser, legger WordPress inn en sperre med et regnestykke som skal besvares med et tall. Forhåpentlig er ikke det engelske regnestykket for vanskelig! Har du problemer, så bruk e-post: ttt(krøllalfa)skoletjenesten.no