Suksess og nederlag

På dagens dato er det 84 år siden begynnelsen på Adolf Hitlers eneste suksess. 28. mai 1937 etablerte den tyske nazi-regjeringen selskapet Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens, senere kjent som Volkswagen eller – på godt norsk – Folkevogn.

På bilder av biltrafikk i Norge mellom 1950 og 1980 finner man alltid minst én folkevogn, eller «boble», som etter hvert ble den folkelige betegnelsen på personbilutgaven. Den var bakhjulsdrevet og hadde luftkjølt motor bak (aldri noe problem med  bakkestart på glatt føre). Bagasjerommet var under panseret foran, der man også fant bensintanken (helt i front og farlig utsatt ved en eventuell frontkollisjon).

I mange år var jeg selv den lykkelige eier av en folkevognboble. Jeg valgte den ikke selv, men fikk den av far, som hadde kjøpt den av han som drev renseri vegg i vegg med fars butikk. Til da hadde jeg fått låne fars bil når jeg trengte biltransport (far var kanskje lei av det?), og jeg kan huske at jeg syntes folkevognen var mer behagelig å kjøre enn den stasjonsvognen (Ford 17m) far da hadde – eget førersete (benkesete i stasjonsvognen), gulvgir (rattgir i stasjonsvognen). Bagasjeplass var aldri noe problem (omtalt i Alternative fakta 43/20), med folkevognen dro vi fire speidere med full oppakning på en ukes tur til Danmark, og alt «tømmeret» speidertroppen min trengte til å bygge ymse stativer og leirinnretninger på Røros-landleiren, ble transportert fra Sandvika på folkevognens tak.

På nevnte danmarkstur passerte folkevognens speedometer 100.000 km, noe som ble feiret i veikanten med én kork Aalborg-akevitt til hver av de ombordværende og én på bilens bensintank. Det var også den første bilen jeg har hatt med «telefon». Mobiltelefonen var ennå ikke oppfunnet, men jeg hadde fått tak i et løst telefonrør med spiralledning, og hadde en ringeklokke under panseret med ringeknapp inne i bilen. Det var alltid morsomt å stå ved fortauskanten, ringe «telefonaktig» med klokken og la passasjeren rekke ut telefonrøret til en tilfeldig forbipasserende og si: «Det er telefon til deg.»

Place de Narvik i Paris. Klikk for å se kartet i større format.

Bare tre år etter at Volkswagen var etablert i Tyskland, 28. mai 1940, led Adolf Hitler sitt første nederlag i 2. verdenskrig. Da ble Narvik gjenerobret av allierte styrker (byen ble riktignok oppgitt av de allierte 8. juni). Polske og franske styrker deltok i gjenerobringen, og kanskje vet franskmenn mer om dette enn nordmenn (narviksfolk unntatt). I hvert fall finnes Place de Narvik i Paris, ikke langt fra Triumfbuen. General Carl Gustav Fleischer var sjef for det allierte Narvik-felttoget; tross suksessen i Narvik passer hans historie kanskje best under overskriften «nederlag».

(Innlegget ble påbegynt 24.05.2021 og fullført 24.05.2021)
___________________________________________________________________________

Share
Del dette innlegget med andre på Facebook, Twitter, e-post o.l.
Følg denne bloggen

Kommenter dette innlegget

Til innholdsliste for denne utgaven

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Knappen “Publiser kommentar” sender kommentaren til Torgeir, som leser den og eventuelt legger den ut her.
Husk å svare på regnestykket før du klikker på publiser-knappen!
For å stoppe eventuelle automatiske reklamehenvendelser, legger WordPress inn en sperre med et regnestykke som skal besvares med et tall. Forhåpentlig er ikke det engelske regnestykket for vanskelig! Har du problemer, så bruk e-post: ttt(krøllalfa)skoletjenesten.no