Leaving on a jet plane

I dag er det 69 år siden det første passasjer-jetflyet, en britisk De Havilland Comet, hadde sin første prøveflygning. Jetfly var blitt utviklet på slutten av 1930-tallet, og Hitlers Luftwaffe var det første flyvåpenet som tok i bruk jetjagere. Geoffrey de Havilland, som sto bak passasjerflyet Comet, hadde også arbeidet med utvikling av kampfly under krigen, og han hadde erfaring helt fra flygningens barndom rundt 1910. Nå vendte han sin interesse mot passasjerfly.

Comet ble satt i trafikk i 1953. 2. mai det året tok verdens første jetdrevne passasjerfly av fra London med kurs for Johannesburg. Flyet av typen Comet 1 A tilhørte British Overseas Aircraft Corporation (BOAC), det hadde plass til 44 passasjerer og kunne fly med en fart på ca. 770 km/t. Men de nye, jetdrevne flyene fikk en kort karriere. Flere av dem forulykket av uforklarlige grunner i 1953 og 1954, og hele Comet-flåten ble satt på bakken. Etter grundige undersøkelser kom man frem til at årsaken til ulykkene var tretthetsbrudd i flyskroget, forårsaket av stadige variasjoner i lufttrykket. Da De Havilland var klar med nye og sikrere fly, hadde de amerikanske selskapene Boeing og Douglas utviklet egne jetfly som var raskere og mer effektive, og disse overtok markedet.

Verden har blitt veldig liten etter at jetpassasjerfly ble vanlige. Det illustreres av to reiser med ca. 50 års mellomrom Den første er fra 1950-tallet, mens verden ennå var nokså stor.  Da var foreldrene mine på ferie til Mallorca. Det var før pakkereisenes tid, og flyreisen dit gikk med mellomlandinger i Frankfurt og Barcelona og med én overnatting. Ferien var samtaleemne i lang tid etterpå. Den andre reisen, på begynnelsen av 2000-tallet, da verden var blitt svært liten, ble nevnt som en dagligdags hendelse. En slektning viste frem noe hun hadde kjøpt på en feriereise, og sier i forbifarten: “Forrige gang vi var i Kina …”.

I morgen skal jeg reise med jetfly. Det er et SAS-fly, og på billetten står alle mulige opplysninger, men ikke hvilken flytype som blir brukt. Men det er helt sikkert ikke en Comet. Og jeg har ingen bekymringer angående sikkerheten, selv om vi skal til Island, der det for bare åtte år siden var et vulkanutbrudd som gjorde at luftrommet over Nord-Europa ble stengt p.g.a. aske. Men jeg har noen vemodige minner om Leaving on a jet plane med Peter, Paul and Mary.

(Innlegget ble påbegynt 16.07.2018 og fullført 22.07.2018)
___________________________________________________________________________

Share
Del dette innlegget med andre på Facebook, Twitter, e-post o.l.
Bli følger av denne bloggen – se øverst i spalten til venstre

Kommenter dette innlegget

Til innholdsliste for denne utgaven

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Knappen “Publiser kommentar” sender kommentaren til Torgeir, som leser den og eventuelt legger den ut her.
Husk å svare på regnestykket før du klikker på publiser-knappen!
For å stoppe eventuelle automatiske reklamehenvendelser, legger WordPress inn en sperre med et regnestykke som skal besvares med et tall. Forhåpentlig er ikke det engelske regnestykket for vanskelig! Har du problemer, så bruk e-post: ttt(krøllalfa)skoletjenesten.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

five × two =