“Det står i regglemanget”

Kunstneren Sverre Hoel har fått beskjed av Bærum kommune om å rive store deler av det kunstnerverkstedet han har bygd opp i løpet av 30 år.  For meg er dette enda et eksempel på at ufølsomhet og mangel på folkeskikk ser ut til å være et kvalifikasjonskrav for å være byråkrat i Bærum kommune.

Klikk på bildet for stort kart.

Sverre Hoels kunstnerverksted ligger på plassen Rølles (nær Dæhlivann), som han leier av Dalbo gård. Slik saken er beskrevet i Budstikka, kan det se ut som om dette i utgangspunktet er en konflikt mellom utleier og leietaker , der førstnevnte bruker kommunen for å få sin vilje gjennom. Uansett hører det ingen steder hjemme å kreve at en anerkjent kunstner på 75 år plutselig skal legge om hele sin virksomhet.

Alle som har parkert i den eldste delen av Sandvika Storsenter, har sett Sverre Hoels Musikkskulptur. Den står ved innkjørselen til parkeringshuset, og er en lydskulptur fra 1991. En annen lydskulptur, Messingle, står ved Musikkflekken. I Løkkehaven står skulpturen Løkkesjakk. Gjettum brannstasjon og Eiksmarka skole har også skulpturer av Sverre Hoel. Alt dette og mere til er “produkter” fra hans kunstnerverksted på Rølles, der han forvandler det mange vil kalle skrap, til kunst.

Kklikk på bildet for å lese Budstikkas omtale av konserten.

Vi som er gamle nok, husker da Sverre Hoels lydskulpturer var i bruk i 1991. Omtrent tusen mennesker hadde funnet veien til Rådhusparken i Sandvika og midnattskonserten (natt til mandag!) som avsluttet Sandvika Storbandfestival det året: Sandvika 8. september 1991. Musikken var komponert av Kjell Samkopf. Han fikk Bærum kommunes kunstpris i 1992, men returnerer den nå i protest mot kommunens behandling av Sverre Hoel.

Sverre Hoels kunst og det faktum at Bærum kommune har tildelt ham både sin kunstpris (2002) og kulturpris (2015) viser at han ikke er noe A4-menneske. Det er skammelig at han skal behandles av byråkrater som bare ser A4-løsninger på en sak som lar seg løse med smidighet fra kommunens side.
___________________________________________________________________________

Share
Del dette innlegget med andre på Facebook, Twitter, e-post o.l.
Bli følger av denne bloggen – se øverst i spalten til venstre

Kommenter dette innlegget

Til innholdsliste for denne utgaven

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Knappen “Publiser kommentar” sender kommentaren til Torgeir, som leser den og eventelt legger den ut her.
For å stoppe eventuelle automatiske reklamehenvendelser, legger WordPress inn en sperre med et regnestykke som skal besvares med et tall. Forhåpentlig er ikke det engelske regnestykket for vanskelig!

Én kommentar til ““Det står i regglemanget””

  1. Sverre Hoel har ringt meg og gjort oppmerksom på noen faktafeil som jeg gjerne vil rette opp:
    – Sverre Hoel er 76 år gammel (ikke 75 som jeg påsto).
    – Ved Sandvika Storsenter står det tre lydskulpturer.
    – Avslutningskonserten på Storbandfestivalen 1991 var natt til søndag (ikke natt til mandag, som jeg skrev).
    – Kjell Samkompf mottok i 1992 Bærum kommunes kulturpris (ikke kunstprisen som jeg skrev).

    Hoel kunne fortelle at de bygningene Bærum kommune nå krever revet, i sin tid ble satt opp i full forståelse med Erik Østby (1918-2010), daværende eier av Dalbo gård. Hoel gikk derfor gikk ut fra at de nødvendige formalitetene vis à vis kommunen var i orden. Deler av bygningene er gjenopsetting av opprinnelige bygg på plassen.

    Etter at jeg skrev forrige blogg (hadde dårlig tid p.g.a. reise til slektstreff) har jeg oppdaget at deler av boken Sverre Hoel – Lydsmed ligger ute på nettet. Der beskrives kunstnerens arbeider, og av bildene som viser ham i arbeid, forstår man at han trenger plass for å lage sine skulpturer. Det blir ikke mulig i det erstatningslokalet som Bærum kommunes eiendomsavdeling (etter initiativ fra kultursjef Berit Inger Øen) har tilbudt, fortalte Sverre Hoel i telefonsamtalen.

    Jeg fant også Kjell Samkopfs åpne brev til Bærum kommune der han frasier seg kommunens kulturpris.

Det er stengt for kommentarer.