Ukens biting: Å “komme innom” Bien sparebank

Biting står oppført som et av synonymene til detalj i Synonymordboka.no.
Jeg har valgt ordet fordi det også kan være substantivering av verbet å bite.
Begge betydninger kan være aktuelle for det som her omtales.

___________________________________________________________________________

I begynnelsen av mai fikk jeg brev fra Bien Sparebank, der jeg har vært kunde i nærmere 30 år. Egentlig var det vel et rundskriv. Der ble jeg bedt om å “komme innom” banken med gyldig pass, fordi banken trenger “oppdatert gyldig informasjon” om meg.

Klikk på bildet for å lese brevet fra Bien sparebank

Bien Sparebank holder til i Dronning Mauds gate 11 i Oslo sentrum, i kort gangavstand fra Konserthuset. Jeg har to alternativer hvis jeg skal “komme innom” der. Det ene er med buss. Ifølge Ruter tar det en halvtime hver vei, så med mitt ærend og ventetid regner jeg med at det blir halvannen time. Prisen med honnørbillett er30 kroner hver vei. Mitt andre alternativ er med bil. Det er tilsynelatende mye raskere, bare 15 minutter hver vei. Men bilen må parkeres, noe jeg prøvde i Oslo sentrum i vinter, og da var det bortimot umulig. La oss likevel anta at jeg får parkeringsplass under Konserthuset. Da vil det ta en times tid og koste i underkant av 200  kroner å “komme innom” fordi banken trenger oppdatert informasjon om meg. Dessuten anser banken det som en selvfølge at jeg har gyldig pass, og hadde jeg ikke hatt det, ville det – uavhengig av transportalternativ – tatt en god del tid og ha kostet kr 450 å skaffe pass.

               
T.v. reise med buss, t.h. reise med bil. Klikk på bildene for å se dem i fullskjerm.

Det var uaktuelt for meg å følge oppfordringen om å “komme innom”, så i stedet ringte jeg banken for å høre hva de mente med denne “invitasjonen”. Da ble jeg ganske raskt satt videre til Bank-ID, der en etternavnløs herre ved navn Martin kunne fortelle at dette hadde sin bakgrunn i pålegg fra myndighetene. Han visste ikke hvorfor jeg ikke hadde fått tilsvarende “invitasjon” fra den andre banken jeg er kunde hos, men han kunne forsikre meg om at jeg ikke ville tape de pengene jeg har på konto i Bien hvis jeg unnlot å møte opp.

Tidligere i år fikk jeg plutselig et inkassovarsel fra Bien sparebank. Siden mitt aktive kundeforhold til banken har tilknytning til utleievirksomhet, med tre depositumkonti og én konto for innbetaling av husleie, syntes jeg inkassovarsel var merkelig, og ringte banken. Det viste seg å gjelde en bedriftskonto som har stått urørt i mange år med saldo 1375 kroner. Uten at jeg har oppdaget det, har Bien innført gebyr på slike konti. Banken har også trukket gebyret fra kontoen uten at jeg har registrert det, og nå dekket ikke saldoen årsgebyret. Telefonsamtalen førte til at gebyrkravet ble trukket mot at kontoen ble slettet og restbeløpet gikk til banken.

Da jeg ble kunde i Bien for 30 år siden, var det etter å ha erfart elendig kundebehandling i DNB, der jeg den gang hadde vært kunde siden navnet var Bergens Privatbank. I Bien møtte jeg hyggelige mennesker og god service, og jeg opplevde at dette var en bank for småsparere og småbedrifter. Fremgangsmåten for å tilegne seg mine 1375 kroner avviker sterkt fra hvordan Bien var tidligere, og bærer preg av at også der har maskiner i stor grad erstattet mennesker i kommunikasjonen med kundene.

Bør jeg ta bankens signaler og avvikle kundeforholdet hos Bien?

(Innlegget ble påbegynt 19.06.2019 og fullført 19.06.2019)
___________________________________________________________________________

Share
Del dette innlegget med andre på Facebook, Twitter, e-post o.l.
Følg denne bloggen

Kommenter dette innlegget

Til innholdsliste for denne utgaven

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

Knappen “Publiser kommentar” sender kommentaren til Torgeir, som leser den og eventuelt legger den ut her.
Husk å svare på regnestykket før du klikker på publiser-knappen!
For å stoppe eventuelle automatiske reklamehenvendelser, legger WordPress inn en sperre med et regnestykke som skal besvares med et tall. Forhåpentlig er ikke det engelske regnestykket for vanskelig! Har du problemer, så bruk e-post: ttt(krøllalfa)skoletjenesten.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

5 × two =